Mange gründere starter firma med noen de allerede kjenner. Funker det? Vi har tatt en prat med Natasha Lid Bjørdalsbakke, som driver design-byrået Lid&Wiken sammen med en studievenninne.
Natasha møtte forretningspartner Eva Wiken på Westerdals. Duoen jobbet sammen på et større prosjekt etter endt skolegang.
– Vi hadde veldig god kjemi, så vi følte at det var riktig å fortsette samarbeidet. I begynnelsen jobbet vi mer som et tospann enn som parter med ulik rollefordeling. Det var kanskje ikke så effektivt, men vi bygget et fundament som står stødig i dag, forteller 31-åringen.
PS: Har du egen bedrift og er lei av å rydde i regnskapet? Les mer om hva Folio kan gjøre for deg og ditt firma.
Starte egen bedrift? Let etter mangfold
Venner har ofte mye til felles, men ulikhet er en ressurs i bedrifter. Derfor er det lurt å ansette medarbeidere med forskjellige perspektiver og erfaringer. Slik unngår dere ekkokamre der problemer blir oversett. Ifølge Natasha er dette ett av de vanligste problemene hos vennebedrifter.
– Det beste med å starte egen bedrift sammen med noen, er at man alltid har en sparrepartner, en man kan dele byrder og gleder med. I de fleste tilfeller er to hoder klokere enn ett. Man får utrettet mer med flere på laget. Bare husk å sette firmaets behov foran dine egne når du er på jobb. Og ta opp ting som plager deg før det går for langt. Og så er det veldig fint å ha flere som kan delta på julebord!
Lid&Wiken er et godt eksempel på at man kan blande jobb og privatliv med stor suksess. Det gjelder først og fremst å være forberedt på fallgruvene, og være like nøye med avtalene som man ville vært med en fremmed.
Klar rollefordeling
Ingrid Folvik eier Atella Regnskap AS sammen med mannen Håkon Steinbakk. Selskapet ble stiftet gjennom Stiftemaskinen i sommer, og de fikk autorisasjonen sin 17. oktober i år. Hun sier at viktig å være klare på roller hvis man stifter sammen med en man kjenner.
– Når er man ansatt, når er man venner og når er man ledere? Opprett en fora for diskusjon av de forskjellige nivåene. Jo flinkere man er på å skille de store diskusjonene fra den daglige driften, jo enklere er det å holde kontroll på hvilken hatt man har på.
Ingrid understreker at det er essensielt å ha en klar plan.
– Det er viktig å ha en felles forståelse rundt økonomien i dette. Når forventer dere å kunne ta ut lønn, og hvor mye? Hvor mye tid og penger er dere villig til å satse på dette? Når er det greit å kaste inn håndkleet? Snakk om dette før dere starter, og så er det selvsagt lov å endre mening, men ha en plan for hva man gjør om en vil fortsette og den andre ikke ønsker det.
Om roller og exitpunkter er avtalt på forhånd, er det enklere å unngå at uenigheter skaper sterke følelser der dere blander sak og person.
– Og dermed større sjanse for å beholde vennskapet selv om det ikke skulle bli en suksess av selskapet.
Gode tips før du starter firma med en venn:
- Lag en langsiktig forretningsplan som alle parter står inne for. Dere kan justere den underveis, men det er viktig å ha en felles retning fra begynnelsen.
- En god samarbeidsavtale bør være på plass. Dere bør for eksempel vite hva som skjer dersom én av dere vil trekke seg.
- Har dere ikke jobbet sammen før? Da bør dere vurdere å starte med et mindre prosjekt først.
- Ha en klar rollefordeling. Alle forretningsområder bør ha en klar leder som har det siste ordet. Slik unngår dere at diskusjoner går i stampe.
- Husk å lytte til den andres meninger.