Hvorfor eie dyre klær du bruker sjelden når du kan leie dem isteden? Det er idéen til den miljøvennlige klesbedriften Fjong. Her forteller de om hvordan oppstartsfasen var for dem.
– Idéen til Fjong kom da jeg jobbet som konsulent. Jeg måtte se fin ut på jobb, og jeg sløste penger på å kjøpe meg nye klær til jobbsammenhenger og fester, sier daglig leder og gründer Sigrun Syverud (31). Hun stiftet selskapet sammen med Megan O’Keeffe, Marie Ameln og James Larsen.
– Vi kjøper generelt altfor mye klær, og mesteparten blir bare hengende i skapet. Det man egentlig trenger er muligheten til å bruke disse klærne, uten å nødvendigvis eie dem.
Er du klar for å stifte selskapet ditt?
Nå kan du gjøre det selv, helt gratis!
Bærekraftig konsept
Målet til Fjong er at det skal være enklere for forbruker å leie merkeklær, sko og vesker enn å kjøpe dem i butikken. På denne måten kan de være med på å skape en bærekraftig fremtid ved å senke forbruket.
Fjong har vært på markedet i knapt halvannet år. De har hatt rask vekst og lært mye andre gründerspirer kan lære av.
– Hvorfor ble Fjong et AS?
– For oss var aksjeselskap den eneste relevante selskapsformen. Da slipper man å ha personlig risiko og ansvar for selskapet. Samtidig er det relativt enkelt å få inn nye partnere og eiere. For meg var det plutselig mye nytt å sette seg inn i, regnskap og økonomistyring var helt fremmed for meg, sier Syverud.
Fjong ble stiftet januar 2017. Nå er de 12 stykker som jobber fulltid, 15 totalt med deltidsarbeidende. Veksten har gått fort, i perioder ubehagelig fort.
1000 henvendelser over natten
Under lanseringen av Fjong, var gründerne heldige nok til å få omtale på NRK Østlandssendingen. Dette resulterte imidlertid i at de fikk over 1000 henvendelser de ikke hadde en plan for å håndtere. Det første året handlet mest om å få ting til å fungere.
– Kjolene vi lånte ut, kom nesten ikke tilbake i tide før det var noen andre som skulle ha dem. Enkelte ganger måtte vi raske oss hjem til oss selv, vaske plaggene og tørke dem før vi leverte dem videre. Logistikken på bestillinger som kom utenfor Oslo var også krevende å finne ut av, forteller Syverud.
Men den store pågangen og den enorme veksten har selvfølgelig vært et gode, også.
– Vi følte at Fjong var en tjeneste folk ville ha.
Nå er de første voksesmertene over, og Fjong kan tenke på hva som blir neste skritt. De skal snart lansere en abonnementstjeneste på utleide klær.
– Målet er at det skal være enklere å leie enn å eie klær i 2020, sier Syverud.
«Ikke tenk på alt som kan gå galt»
Fjong-teamet råder andre oppstartsbedrifter til å snakke mye med venner og familie om bedriften i forkant, men ikke bekymre seg altfor mye for hva som kan gå galt, heller.
– Det er lett å bli demotivert. Ha et åpent sinn og ta lærdom av alt som skjer underveis.
Hvis du skal stifte selskap sammen med flere, er et AS den ryddigste måten å gjøre det på.
Syverud eier sine Fjong-aksjer gjennom holdingselskapet Sigrun Invest. Hvis du skal starte selskap sammen med flere, så kan det være smart å stifte ditt eget AS som eier aksjene dine. Særlig hvis planen er at selskapet skal vokse seg stort.
Er du nysjgerrig på hvordan selskaper er satt sammen? Da er det lurt å lære seg å slå opp i Proff.no. Du finner Fjong Norge AS i Proff.no her.
Fjong forteller at de har jobbet med et føre-var-prinsipp. En av grunnene til at de stiftet AS med en gang, var at de skulle kunne ansette folk fortløpende når de vokste og gjøre det på en juridisk ryddig måte. Det trengte de, fordi veksten gikk fortere enn de kunne se for seg på forhånd.