Hopp til innhold

Nye regler for skattemeldingen

Fra og med 2024 må alle aksjeselskaper bruke et regnskaps­system for å levere skattemeldingen.

For vanlige selskaper som uansett fører regnskap gjennom et regnskaps­system vil dette bety lite, men for de som har levert manuelt i Altinn til nå, betyr det at innleveringen vil bli dyrere.

Rammer spesielt holdingselskapene

Mange med holdingselskaper, og andre selskaper som av en eller annen grunn ikke har noe drift å snakke om, har til nå ofte klart å levere skattemeldingen selv. Vi har hjulpet flere med vår guide, men fra og med 2024 vil dessverre ikke dette være et alternativ lenger.

Hvordan kan jeg levere skattemelding da?

Her er noen alternativer til deg som er i stuss om hvordan du skal gå frem nå:

  • Har du allerede et regnskaps­system må du betale noe i tilleggskostnad for årsoppgjørmodul hvis du ikke allerede har det. (Ikke alle systemer har dette, sjekk med ditt!)
  • Hvis du ikke har et regnskaps­system må du skaffe et. Dette vil fort komme på noen tusenlapper i året, pluss ekstra lisens for årsoppgjør. Sjekk ut hvilke systemer som tilbyr hva til hvilken pris.
  • Få en regnskapsfører til å levere for deg. Det vil sannsynligvis koste enda litt mer enn om du gjør dette med et regnskaps­system selv.