Hopp til innhold

Hun gjorde business av nordmenns hemmeligheter

Cathrine Louise Finstad står bak fenomenet «Norske hemmeligheter». Med forsiktighet, omsorg og teft, driver hun bedrift ved å holde foredrag om nordmenns dypeste skam og lengsler.

Vil at flere skal ha muligheten

Finstad snakker engasjert om hvordan hun, «en helt vanlig jente fra Oslo», fra en familie uten direktører eller mastergrader, har måttet lære seg mye de siste årene. Lærdommer hun tenker noen har med seg fra før av, enten gjennom nettverk, familie eller utdannelse. Samtidig er det kanskje noen fordeler ved å oppdage alternative veier til målet?

«Mange av oss blir nok fortalt at: Å nei, det er så vanskelig! Hvis man går konk, da kan det gå skikkelig galt, og man må virkelig vite hva man driver med. Absolutt velmenende råd, men … Det må være rom også for deg, som ikke har gått på BI eller har firmafolk i nettverk eller familie!»

Å drive bedrift kommer med et stort ansvar, og mye jobb. Likevel er hun klar på en ting: Tenk på hva du kan miste hvis du ikke tør. Man er så redd for fallhøyden. Men hva hvis du snur på det? Hva taper du på å ikke gripe sjansen?

Finstad stiftet nettopp et AS med Stiftemaskinen!

En moderne skrifteboks

Du kjenner kanskje til fenomenet Norske hemmeligheter. Hvem som helst kan gå inn på nettsiden og skrive inn en hemmelighet, anonymt selvfølgelig. Hemmeligheten blir illustrert og delt på Instagramkontoen med 124 000 følgere, og et uvanlig oppmuntrende kommentarfelt. Dette til tross for at hemmelighetene ofte er av typen «Jeg lyver til alle om hvem som er far til barnet mitt», eller «Alle tror jeg har god råd, det ingen vet er at jeg har over en halv million i forbrukslån». Finstad startet prosjektet i 2009, og siden da har det generert hundretusenvis av hemmeligheter. En av dem oppsummerer hvorfor prosjektet har slått an: «Jeg blir så glad av å lese andres hemmeligheter, for da innser jeg at jeg ikke er alene».

Følg Norske hemmeligheter på Instagram!

Var planen alltid å lage en bedrift av Norske hemmeligheter?

«Nei, da jeg startet i 2009 var det faget og skjæringspunktet mellom tekst og illustrasjon jeg syntes var interessant. Hvordan folk kunne engasjeres i sosiale medier ved å bruke illustrasjon som virkemiddel. Etterhvert så jeg hvor mye mer dette prosjektet kan bety i et samfunnsperspektiv, ved å skape mer åpenhet og mindre skam gjennom hemmelighetene som deles. Heldigvis er det flere enn meg som synes dette er spennende, og ved å leie meg ut som foredragsholder tjener jeg penger slik at jeg kan drive prosjektet videre».

Når man skal gjøre et personlig prosjekt om til et levebrød, er det flere ting som må på plass. Ikke bare må du finne måter å tjene penger på, men du må etablere gode rammer for å drive virksomheten din. Finstad gikk fra å drive et ENK (enkeltpersonforetak) til å drive et AS.

Les om økonomisk trygghet, og andre fordeler du får med organsisasjonsformen AS!

Dette året prøver Cathrine også noe helt nytt. Sammen med et knippe andre illustratører er nok et aksjeselskap stiftet, Heiaklubben AS. Hun forteller at illustratører er en yrkesgruppe som tradisjonelt sitter på hver sin tue som frilansere, mens designere for eksempel mye oftere jobber sammen i byråer. Nå vil Heiaklubben teste om det faktisk funker å jobbe som illustratører sammen i et AS, og håper å høste fordeler av dette på sikt. Ikke bare fordelen av å være ansatt, men også følelsen av å være et team med forente krefter og heiakultur!

«Jeg vil inspirere flere til å satse med AS. Jeg sier det til alle jeg kjenner som driver med noe som frilanser: Sjekk ut AS!»

Kunsten å velge kommersielle partnere

I begynnelsen illustrerte Finstad Norske hemmeligheter selv. I dag er det en umulig oppgave, og løsningen har blitt at folk kan bidra med egne tegninger i en app. Det gjør folk med glede. Når det gjelder kommersielle samarbeidspartnere på Instagram er Finstad svært forsiktig. I julen hadde hun et prosjekt sponset av Blå Kors om alkoholisme. Da ble det delt hemmeligheter om avhengighet, med oppfordringer til å ta kontakt hvis man trengte støtte. Slike samarbeid fungerer utmerket og blir tatt godt imot av følgerne. Som de fleste andre med en merkevare å beskytte er Finstad nøye med hvem hun vil samarbeide med.

«Jeg ønsker samarbeid med firmaer og organisasjoner som deler samme verdisyn som Norske hemmeligheter. Aktører som ser at de både kan ha nytte av plattformen og samtidig være nyttig for prosjektets følgere. At samarbeidet gir noe mer utover synlighet i bytte mot et honorar».

Et hemmelighetsarkiv til begjær

«Frivillige organisasjoner er for eksempel fantastiske, men det er klart at de må vurdere budsjettene sine i forhold til all den viktige jobben de skal gjøre», forklarer Finstad. Da hun innså at hun kunne lage foredrag og selge dem til næringslivet, løste denne utfordingen seg. Hemmelighetsarkivet har vist seg å være en fantastisk ressurs, hun måtte bare skjønne hvordan hun kunne bruke det først. Nå holder hun foredrag på alle salgs eventer, fagdager, og andre tilstelninger.

«Det finnes ikke et tema jeg ikke kan grave opp masse innsikt i. Jeg kan søke på et ord i arkivet, og vips, så har jeg gull».

Hva slags foredrag er det du leverer og for hvilke bedrifter?

«Jeg kan holde foredrag for alle! Gjerne om hemmeligheter knyttet til oppdragsgiverens virke eller bransje. Jeg har for eksempel holdt foredrag om hemmeligheter om døden for studenter i Norsk sykepleierforbund. Da fant jeg hemmeligheter fra mennesker som nettopp hadde mista noen i livet sitt, som hadde fått en vanskelig diagnose eller hadde angst for døden. Vi så på betroelsene sammen og snakket om dem. Om det er Finn.no eller Klima- og miljødepartementet, kan jeg for eksempel søke på ord som klima, miljø eller gjenbruk, og finne mye som sier noe om hva slags forhold folk egentlig har til disse tingene. Det er ikke bare informativt og viktig, men ofte veldig morsomt».

Sjekk ut Cathrine Louise Finstad på Talerlisten hvis du vil ha et foredrag!

Hva definisjonen på suksess for deg?

Å få være helt sjølberga, økonomisk fri. At man kan tåle en smell, men likevel stå i prosjektene sine over tid.

Finstads råd til deg som vil starte AS

  • Jeg tror på å hoppe i det og finne ut av ting underveis. Som en god bekjent sa: «Hvis du skulle gjort alt riktig måtte du utdanna deg til revisor først». Selvfølgelig, man må følge med, og tilegne seg kunnskap, men det klarer man med litt innsats.
  • Ja, man må huske på moms og skatt og alt det der. Men det hjelper å bruke riktige verktøy. Jeg føler den tryggheten med Folio, at når jeg gjør det som Folio sier er jeg «safe». Da vet jeg at kvitteringen er inne, og at informasjonen er der allerede. Da kan det ikke gå så galt! (Folio er en smartere bedriftskonto som hjelper deg med regnskapet.)
  • Stiftemaskinen er fantastisk! Mange tenker at de burde ha et AS, men skremmes av Brønnøysundregistrene, papirer og koder. Plutselig høres det så vanskelig og voldsomt ut å registere seg. Men i Stiftemaskinen går du bare inn og fyller inn feltene med vanlig informasjon. Der er det tydelig kommunikasjon og ingen skjemaer som kan virke skumle. Dette tenker jeg kan være med på å utjevne forskjeller og gi et større mulighetsrom for de som tenker på å starte for seg selv!

Er du klar til å stifte AS?

Stiftemaskinen er den enkleste og billigste måten å gjøre det på. Du kan få en bedriftskonto fra Folio i samme slengen!

Sjekk ut Stifte­maskinen