Du sitter og skal vurdere et anbud. Du har fått tre relativt like PDF-filer med beskrivelser av hva bedriftene kan tilby deg. De ligner hverandre i pris. Du går inn og kikker på nettsidene deres, men de sier deg ikke så mye. Hva er egentlig forskjellen på de ulike selskapene? Det er på tide å legge fra seg salgsmateriellet og slå opp i bedriftssøket til Proff.no.
Bruk Proff.no sitt bedriftssøk til å finne ut:
- Hvilket år selskapet ble stiftet.
- Hvor mange ansatte de har.
- Hvor mye de tjente før skatt i fjor.
- Selskapsform (f.eks ENK, AS eller ASA).
- Beregninger av likviditetsgrad og lønnsomhet.
- Hvem som eier det og hvilke andre selskaper de eier.
Dette gir deg et bedre grunnlag for å velge hvilket firma du vil leie inn, enn om du bare skulle se på tilbudet du har fått. Det er ikke sånn at nyetablerte firmaer med få ansatte gjør en dårligere jobb enn ti år gamle firmaer med tyve ansatte. Det er imidlertid veldig greit å vite at den stilige PDF-en med tilbud du har fått, er sendt fra et firma som ble stiftet i 2017, og som ennå ikke er registrert i mva-registeret, og dermed ikke har tjent så mye penger ennå. Eller at av de tre håndverkerfirmaene som har svart på anbudet ditt, så har det ene eksistert siden tidlig totusentall og har solid lønnsomhet, mens den andre er et nystartet ENK.
Les 15 tips for å lykkes med egen bedrift
I personsøket til Proff.no kan du blant annet finne ut:
- Hvilke selskaper en person eier.
- Hvilke styrer den sitter i.
- Hvem den har direkte relasjoner til (eier firma sammen med, eller sitter i styre med).
- Sjekke ut hvem de som har lagt deg til på LinkedIn egentlig er.
- Dobbeltsjekke bakgrunnen til de som gir deg høylytte råd når du har stilt et spørsmål i Gründerklubben.
Personsøket er nyttig for å finne ut mer om et konkret selskap og når du vil vite mer om en bransje. Kanskje du er i en oppstartsfase og vil sondere terrenget? Eller leter du etter samarbeidspartnere i en annen bransje? Da er det greit å vite hvem som jobber sammen med hvem.
Nyttig å vite: Slik ser en gyldig kvittering og faktura ut!
Når du får henvendelser fra en person på for eksempel LinkedIn, vil du gjerne vite mer om personen før du svarer. Gjennom et personsøk kan du for eksempel finne ut hvilke bedrifter vedkommende er engasjert i. Så kan du videre se hvordan det går med disse bedriftene økonomisk. Det er nyttig når du skal vurdere å gå inn i et samarbeid med noen.